حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | گلایه برخی شهروندان از سرویس دهی خطوط اتوبوسرانی در محله رسالت مشهد + پاسخ تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه تسلیت شهردار مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد بوی میوه می‌دهد خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ مطالبات مردم تپه سلام، مهدی و شهرک قدس مشهد در طرح شهید اصلانی
سرخط خبرها

پیشرفت ۶۰ درصدی جداسازی آب شرب از آبیاری تانکری فضای سبز در مشهد | ساخت ۳ تصفیه‌خانه دیگر تا ۲ سال آینده

  • کد خبر: ۱۹۱۵۱۸
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
پیشرفت ۶۰ درصدی جداسازی آب شرب از آبیاری تانکری فضای سبز در مشهد | ساخت ۳ تصفیه‌خانه دیگر تا ۲ سال آینده
با تکمیل شبکه جداسازی آب شرب از خام، آبیاری تانکری فضای سبز به صورت کامل از چرخه خارج می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز اوضاع و احوال وضعیت آب و منابع آبی امسال در شهر مشهد بدتر از هر سال دیگری بود؛ تا آنجا که در میانه تابستان ۱۴۰۲ و درست در اوج گرمایِ هوا، سد‌هایی که وظیفه تأمین آب شرب مشهد را بر عهده داشتند، فقط ۱۰ درصد آب داشتند و شهر کم‌کم وارد وضعیت قرمز شد. این کمبود منابع آب شهرداری را هم وارد چالش کرد و تأمین آب برای آبیاری فضای سبز و رفع و رجوع کسری ۶ میلیون مترمکعبی برای این کار و تأمین منابع پایدار به نخستین دغدغه شهرداری و معاونت خدمات شهری تبدیل شد. دغدغه‌ای که باعث و بانی سرعت گرفتن پروژه جداسازی آب شرب از آب خام و ساخت‌و‌ساز تصفیه‌خانه‌های لوکال برای تأمین آب موردنیاز فضای سبز شد.

افزایش تصفیه‌خانه‌ها برای تأمین پساب

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه براساس سند تدبیر آب مشهد، سهم آبیاری فضای سبز با پساب تصفیه‌شده باید بیشتر شود گفت: براساس این سند چاره‌ای جز افزایش ظرفیت تولید پساب تصفیه‌شده و تعداد تصفیه‌خانه‌ها نداریم و برای همین هم پروژه‌های مربوط به این بخش با سرعت بیشتری دنبال می‌شود تا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

تأمین ۱۵ درصد از آب موردنیاز فضای‌سبز شهر در چهل‌بازه

مهدی یعقوبی با اشاره به جزئیات تصفیه‌خانه لوکال چهل‌بازه به عنوان یکی از اولین تصفیه‌خانه‌های افتتاح شده در شهر مشهد توضیح داد: یکی از اولین تصفیه‌خانه‌های لوکال که به بهره‌برداری رسیده است، تصفیه‌خانه چهل‌بازه است که با مشارکت بخش خصوصی احداث شده و فاضلاب بخشی از همین منطقه را تصفیه و برای آبیاری فضای‌سبز در اختیار شهرداری قرار می‌دهد.

ظرفیت این تصفیه‌خانه که از به‌روزترین و نوین‌ترین امکانات استفاده می‌کند، ۵۰ لیتر در ثانیه است و در شبانه‌روز حدود ۴هزار مترمکعب پساب تصفیه شده تولید و به شهرداری می‌دهد و یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تأمین آب پایدار برای آبیاری فضای‌سبز شهر مشهد است. وی ادامه داد: تصفیه‌خانه چهل بازه در شش ماه اول امسال، ۷۷۷ هزار مترمکعب پساب تولید و در اختیار شهرداری گذاشته است و در واقع این تصفیه‌خانه اکنون حدود ۱۵‌درصد از آب موردنیاز برای فضای‌سبز شهر مشهد را از طریق پساب تأمین می‌کند.

یعقوبی در ادامه از افتتاح تصفیه‌خانه‌های دیگر شهر در یکی دو سال آینده خبر داد و بیان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین تصفیه‌خانه‌های شهر، تصفیه‌خانه سیدی است که ۱۲ هزار مترمکعب ظرفیت دارد و احتمالا تا یک سال‌و‌نیم آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین ساخت دو تصفیه‌خانه آفتاب با ظرفیت ۵۰ لیتر در ثانیه و آزادی با ظرفیت ۱۴۰لیتر بر ثانیه در دستورکار است و این دو تصفیه‌خانه مهم به زودی به چرخه تأمین آب برای فضای‌سبز شهر مشهد اضافه می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: ما در مشهد به حدود ۲۴میلیون مترمکعب آب برای آبیاری فضای‌سبز نیاز داریم که از این میزان حدود ۲.۵میلیون مترمکعب از تصفیه‌خانه خین‌عرب تأمین می‌شود و ۱.۵میلیون متر مکعب هم از طریق تصفیه‌خانه چهل‌بازه به دست ما می‌رسد. طبیعی است که چاره‌ای جز افزایش تعداد و ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها نداریم.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری برای تأمین منابع آب پایدار را اجرای طرح جداسازی آب شرب و خام دانست و در این باره گفت: مشهد جزو نخستین شهر‌هایی بود که این طرح را اجرا و برای آن از وزارت کشور مصوبه و سند بالادستی دریافت کرد. جداسازی آب شرب و خام در این شهر از سال ۱۳۸۴ شروع شد، اما عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۴ کلید خورد. این شبکه اکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اجرای آن آبیاری تانکری فضای سبز به صورت کامل از چرخه ما خارج خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->